Mölle TKs Historia

Mölle Tennisklubbs historia de första 50 åren

Mölle Tennisklubb bildades söndagen den 26 juli 1959. Klubbens första ordförande var Gunnar Ström och övriga styrelsemedlemmar var Jan Brandt, Ulf Hallberg, Ylva Lindholm och Kjell Jacobsson.

Den egentliga klubbverksamheten började först sommaren 1960 med en tennisskola för juniorer under ledning av Ulf Hallberg och Knut Henriksson. Man anordnade också en tävling Möllespelen som genast blev en succé. Herrfinalen gick mellan H Lehnhart från Tyskland och Carl Johan Cosmo, där den barfotaspelande tysken gick segrande ur striden. Damfinalen vann Ylva Lindholm mot Karin Malm. Dubbelfinalen vann Stedt/KG Nilsson mot J Brandt/K Henriksson och klubbens förste juniorsegrare blev Gösta Malm mot Magnus Wahlbom. Tävlingen avslutades med att hovrättsrådet Arvid Ribbing förrättade prisutdelning precis som han sedan gjorde i många år framåt. Tennisskolan och Möllespelen har genom åren fortsatt att vara ryggraden i klubbens verksamhet.

Spelet de första två åren ägde rum på en gammal grusbana anlagd av Kullabergsnatur på 1930-talet som var i synnerligen dåligt skick. Det var därför med stor glädje man sommaren 1962 kunde bygga ut med en förstaklassig en-tous-cas bana som sedan dess har kallats bana I. Arbetet med att anlägga denna bana måste ha varit väldigt gediget, då banan genom alla år har varit omtalad för sin goda kvalité. Jan Brandt måste nämnas i detta sammanhang då han ledde detta arbete och skötte banan under många år.

Under 60-talet växte klubben kraftigt och man förbättrade hela tiden området och banorna genom tex gummiasfalt på bana II 1965. Den nya beläggningen invigdes med en junior dubbel med Annika Cewers, Eva Bergman, Peter Hallberg och Håkan Lindahl. Den stora milstolpen blev givetvis bygget av klubbhuset 1965 med omklädningsrum, , duschar, wc, förrådsrum och klubbrum med pentry. Huset har inte behövt många förbättringar under åren och står sig arkitektoniskt som en funktionell och vacker byggnad in i 2000-talet. Huset är ritat av arkitekt Vivi-Ann Lundberg, Lidingö, och uppfört av byggnadsfirman Åke Svensson och Lennart Carlsson, Nyhamnsläge. Bygget kostade 21 000 kr och pengar för att betala investeringarna kom dels från bidrag från Kullabergsnatur, Brunnby Kommun, Mölle Municipalsamhälle, Perstorpskoncernen, Brio och från Riksidrottsförbundet, men fram för allt från lotterier och inkomster från Mölle hamnfest med Tivoli, där alla medlemmar hjälpte till under ledning av Eva Hallberg.

Tennisområdet arrenderades av Kullabergsnatur fram till 1972, då klubben kunde köpa loss området för en summa om 65 000 kr. Detta blev slutet på en hård strid mot de som ville lägga en väg rakt över området. Dåvarande styrelse med Gunnar Ström i spetsen lyckades rädda området och skapade Sveriges vackraste tennisanläggning.